פיזיותרפיה לגב התחתון – לפתור את בעיות הגב אחת ולתמיד

פיזיותרפיה לגב התחתון - לפתור את בעיות הגב אחת ולתמיד

לפני שנגיע לדרכי הטיפול, לתרגילי הפיזיותרפיה ומה כדאי לנו באמת, קצת רקע על מה הם כאבי הגב התחתון. חשוב מאוד לדעת איך לתחזק את הגב? איך לדאוג לבריאות הגב התחתון?

אחוז האוכלוסיה הסובל מכאבי הגב, גבוה מאוד. למעלה מ 80% יסבלו לפחות פעם אחת בחיים מכאבי גב תחתון או כאב צווארי. שכיחות הסובלים מכאבי הגב היא גבוהה מאוד והיא נובעת מאורח החיים המודרני שאימצנו ובעקבותיו אנו מעמיסים על מבנה עמוד השדרה לא מעט, מה שגורם לו להנזק.

יראה לכם תמוהה, אך במדינות מתפתחות ובעולם העני יותר, שכיחות כאבי הגב, נמוכה בהרבה יותר מאשר אצלנו. חלק מהסיבות לכך הן אופי העבודה שהשתנה. הרבה עבודות היום דורשות ישיבה ממושכת וזו גורמת לכאבי גב בשל לחץ גבוה בתוך הדיסק. כמו כן, הרמת משאות כבדים, הרמת הילדים וגם על רקע שינויים שחיקתיים שעובר עמוד השדרה עם התקדמות הגיל.

כאבי הגב יכולים להיות ממושכים, לתקופה ארוכה או להופיע כאפיזודה חוזרת לאורך החיים.

כחמישית מהאנשים סובלים מכאב בגב התחתון שמתפתח מכאב כרוני, עם תסמינים שמלווים את המטופל עד שנה. כאב גב אקוטי (כאב חד) נמשך לרוב, כמה ימים עד כמה שבועות, הוא חולף באופן עצמאי ברוב המקרים. רוב האנשים שסובלים מכאב אקוטי בגב התחתון, חווים בעיה מכאנית הגורמת לתהליך דלקתי שמעצים את הכאב, או מתיחה סביב עמוד השדרה של שרירים שעם הזמן משתחררים. לחלק מאלו הסובלים מכאבי הגב התחתון יש גם כאב מוקרן לגפה התחתונה, המעידה על מעורבות ופגיעה עצבית.

טיפול בכאב פיזיותרפיה כאבים בגב התחתון

לכמה זמן כאבי הגב נמשכים? 

ברוב המקרים, ניתן לטפל בכאבי הגב, אך יש צורך בשינויים באורח החיים. ההחלמה מהכאבים היא בתנאי שמפחיתים מהעומס שיצר את הנזק ומטפלים ברקמה שנפגעה.

ישנם כאבים שמתפתחים עם השנים וקשורים לאופן בו אנשים עומדים, הולכים, עם איזו כרית ישנים, סוג המזרן ועוד. כאשר מדובר בכאב הנוצר ממקור יציבתי, יש לאתר את הסיבה לכאב, את הגורם שיוצר את הכאב ולפי זה בונים תוכנית פיזיותרפיסטית הכוללת חיזוקים, מתיחות, הדרכה ולימוד התנועה מחדש.

כאשר רקמה רכה נפגעת, הכאב ימשך עד שיבוצע הטיפול במלואו והתפקוד חוזר להיות כפי שהיה לפני הפגיעה. ברוב המקרים, כאשר רקמה רכה ניזוקה ועוברים תהליך של החלמה, נוצרת רקמה צלקתית המתקצרת עם הזמן וכתוצאה מכך, היא משנה את תכונותיה, מתקצרת והופכת לפחות גמישה. כחלק מתהליך הריפויי חייב לנסות לשחזר את התנועה במלואה, להתמקדת במתיחת הרקמה הצלקתית והארכתה, להשבת הגמישות.

פיזיותרפיה לגב התחתון – שלושת הסיבות העיקריות לכאבי הגב הם:

הראשונה שבהן, קשורה ליציבות.

כאב הגב יכל להתפתח כתוצאה מיציבה לא נכונה שמזיקה לגב. נוצר מתח של הרקמות הרכות והיא משליכה גם על הכאב בעמודה השדרה הצווארי שמוביל לכאבי ראש.

מצב שכיח בקרב האוכלוסיה מעמידה, ישיבה או שכיבה לא נכונה.

הסיבה השניה היא, נזק כתוצאה מעומס גדול וחד פעמי יכל לפגוע מאוד ברקמה. נפילה, הרמת משקל כבד ותאונה, הם דוגמאות לנזק חד פעמי שיכל לפגוע בשרירים, ברצועות ובדיסקים הבין חולייתיים. דוגמאות אלו יכולות לשנות את עוצמת הכאב, פיזורו והתנהגותו של הכאב. במקרים אלו, תנועות מסויימות עלולות לשפר או להחריף את המצב.

הסיבה השלישית והאחרונה היא, פריצת דיסק שמתחילה כנזק גדול היוצר החלשות של הקיר החיצוני וכתוצאה מכך, נוצר בלט שבמקרה קיצון גם פורץ החוצה ויוצר את פריצת הדיסק. הנזק גדול מספיק והדיסק מאבד מיכולתו לבלום זעזועים וכאבי הגב הם חריפים מאוד.

פיזיותרפיה לגב התחתון – קצת מידע על הדיסק ומה בכלל זה אומר "פריצת דיסק"

הדיסק הינו מבנה סחוסי שמפריד בין כל שתי חוליות. כל דיסק מכיל חלק מרכזי רך ונוזלי למחצה שנקרא "נוקלאוס". הדיסק המשמש כבולם זעזועים וציר לתנועתן של החוליות אחת על השנייה ומאפשר את תנועתיות עמוד השדרה ושמירה על יציבתו. יש הרבה דברים הקשורים בדיסק ובחוליות, כגון מפרקים הנוצרים במפגש בין הדיסקים והחוליות, מערכת שרירים רחבה מכסה את הדיסקים, החוליות, המפרקים ושורשי העצבים שאלו הם הגורמים להקרנה של כאבים במידה והדיסק ניזוק.

כך זה נראה: 

פיזיותרפיה מסייעת מאוד לכאבי הגב ויש לא מעט תרגילים שמסייעים בהקלה על הכאב או הפגתו לחלוטין

במחקרים שנעשו על אנשים שנותחו בגב, קיבלו הדרכה מפיזיותרפיסטים, לאנשים שנותחו בגב ולא קיבלו הדרכה, התגלו פערים ברמת הכאב. הקבוצה שעברה הדרכה סבלה הרבה פחות מהקבוצה שלא הודרכה.

חלק משמעותי מעבודתו של המטפל בפיזיותרפיה, הוא הדרכת המטופל כיצד לבצע תרגילים שיסייעו ואיך לשפר את תנועותיו.

הפיזיותרפיסט מדריך לגבי סיבת הכאב, איך ניתן לשפר את המצב, לימוד אסטרטגיות למניעת כאב, לימוד והתאמת תרגילים מקצועיים ואישיים בהתאם לבדיקה מעמיקה הכוללת הבנת הבעיה.

תרגילים להקלה בכאב והמלצות לפעילות גופנית מועילה

שילוב פעילויות ספורטיביות, הליכה, שחייה, יוגה ועוד, בשגרה היום יומית מחזקת את השרירים. ניתן גם לשלב תרגילים בסיסיים לתמיכה שרירית, מתיחה וחיזוק הגב. 

דוגמא לתרגיל שאם תקפידו לבצעו מדי יום, זה יקל על כאבי הגב התחתון ותחושו שהשרירים משתחררים.

קרוס רגליים

שיכבו על הגב, הרימו רגל אחת וקפלו אותה לאזור בית החזה. תוך כדי שאיפת אוויר, מיתחו את הרגל לצד הנגדי עם היד הנגדית. אם קיפלתם את רגל שמאל, החזיקו בה עם יד ימין (רגל ימין נשארת ישרה) ומיתחו אותה לצד הנגדי, לימין, תוך כדי נשיפה של האוויר ששאפתם כשקיפלתם אותה. חיזרו על הפעולה כ 7-10 פעמים בכל יום ואפילו רצוי בבוקר כשמתעוררים, לפני שקמים מהמיטה ולפני שינה.

תרגילים נוספים הם:

שכיבה על הבטן

נשמע פשוט לחלוטין אבל עוזר מאוד. שכיבה על הבטן אולי בתחילה תיתן לכם תחושה כי הכאב הוחמר, אבל הוא אמור להיחלש בהדרגה כעבור מספר דקות. אם הכאב לא נחלש, הניחו כרית או שתיים מתחת לבטן על מנת להפחית את קשת הגב, עד להקלה. שיכבו כך למשך רבע שעה עד שעה וחיזרו על זה פעמיים ביום.

הקשתת הגב

המשך של תרגיל השכיבה על הבטן, רק הפעם בזמן השכיבה, הניחו את כפות הידיים בצידי הראש ודחפו את פלג הגוף העליון, תוך הקשתת הגב להקלת הכאב. תהליך של הקשתת הגב והרפייתו בתהליך של חמש שניות הקשתה, עשר שניות הרפיה וחזרה על הפעולה מספר פעמים ובכמה סדרות במהלך היום, תמתח את השרירים המכווצים ותרגיע את הכאב.

סיבובי ברכיים

שכבו על הגב, את הרגליים הצמידו וכופפו אותן, כשכפות הרגליים נשארות על המזרון. סובבו את הברכיים בעדינות ולאט כדי לא להגיע מהר לרמת הכאב המקסימלית שלכם, אלא לאט למתוח את הגב ולנסות להאריך עוד קצת את התנועה. יש לבצע את התנועה לשני הצדדים, לכל צד עשר פעמים לפחות.

כשמדובר בבלט או פריצת דיסק הטיפול הפיזיותרפיסטי הוא יותר ממוקד. במקרה של בלט, הטיפולים הם יחסית קלים ומתבטאים בתנועות ותנוחות ספציפיות שמטרתם החזרת הבלט למקומו, למרכז הדיסק. הטיפול יכול להועיל ואף להעלים את הכאב המוקרן ואת כאב הגב.

טיפולי הפיזיותרפיה נכונים כל עוד אין פגיעה עצבית שגורמת לחולשה שרירית, ירידה תחושתית (תחושה שהאזור נרדם) ואיבוד רפלקסים. במצבים כאלו, יש לבחון לעומק את הדרך הנכונה לטיפול ארוך שגם יכלול, כמובן לא מעט תרגילים.

ולסיכום הדברים:

כאבי הגב התחתון, הם כאבים חדים ועזים שלעיתים מובילים למצב בו אין את היכולת לזוז. כל טיפולי הפיזיותרפיה, הם מומלצים לכל סוגי כאבי הגב ורצוי לבדוק היטב מה הסיבה המדוייקת לכאב, על מנת למקד את הטיפול.

ישנם גם לא מעט המלצות, איך לשמור על הגב מהחמרה של מצב קיים או היווצרותו של כאב בעקבות חוסר מודעות לגבי עמידה יציבה, הליכה נכונה, שינה תקינה ועוד.

בכל מקרה עם כאבי גב לא משחקים, חוץ מהמידע באינטרנט עדיף תמיד להתייעץ עם מומחה בתחום הפיזיאוטרפיה אשר יוכל לבנות לכם תוכנית מסודרת להקלת כאבי הגב שלכם – תעשו טובה לגב שלכם! לחצו על התמונה בתחתית הטקסט והתחילו את הדרך שלכם לחיים טובים יותר – 

יעניין אתכם גם – 

משככי כאבים טבעיים ואיך הם יותר יעילים

פריצת דיסק איך דווקא כירופרקט יכול לעזור לכם

שיתוף:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר בין נושאים

מאמרים נוספים

איך עובד טיפול בסוכרת מבוגרים?

 פוסט זה בבלוג נועד לספק מדריך מקיף לתחילת המסע הטיפולי בסוכרת מבוגרים. נעמיק בייעוץ הראשוני, שינויים באורח החיים, אפשרויות הטיפול התרופתי וחשיבות המעקב והמעקב השוטפים.

סוכרת סוג 1 תוחלת חיים

סקירה זו מציגה ניתוח מקיף של תוחלת החיים של אנשים עם סוכרת סוג 1. היא מתמקדת בגורמים המשפיעים על אריכות ימים, בתפקיד ההתקדמות הרפואית בשיפור